Kulturformidling: Teoretiske begreber, historiske perspektiver og kulturpolitiske rammer

Research output: Book/ReportBookEducationpeer-review

Abstract

Vilkårene for kulturproduktion, kulturformidling og kulturforbrug har ændret sig radikalt i de seneste årtier – og udfordret kunstens og kulturinstitutionernes position som kilde til særlige oplevelser. Kulturformidling har tilsvarende ændret fokus fra, hvad der formidles, til hvordan: til publikums oplevelse af mødet med kultur og til brugerinddragende aktiviteter.
Kulturformidling bidrager med en teoretisk, historisk og kulturpolitisk forståelsesramme, der kan anvendes til at forstå, analysere og diskutere kulturformidling i dag. Bogen diskuterer kulturoplevelsen på tre niveauer: individets æstetiske oplevelse; kollektivet og stedet som rammer for deltagelse; samt danskernes kulturvaner og værdien af kulturoplevelser på et samfundsniveau.
Bogen henvender sig primært til studerende på bachelor- og kandidatniveau, der beskæftiger sig med kulturformidling, men er også relevant for aktivt udøvende kulturformidlere og andre med særlig interesse for kulturformidling. Bogen indeholder desuden arbejdsopgaver, som kan anvendes direkte i undervisningen.
Original languageDanish
PublisherSamfundslitteratur
Number of pages184
ISBN (Print)9788759337073
Publication statusPublished - 6 Sep 2021

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this