Kunsten at dvæle i dialogen: Kvalificering af professionelle hverdagsdialoger gennem tredje generations coaching

Translated title of the contribution: The art of lingering in dialogue: Reflections on third-generation coaching

Research output: Book/ReportBookEducationpeer-review

Abstract

I denne bog forholder Reinhard Stelter sig til de kritiske stemmer, som har rejst sig i forhold til coaching. Denne kritik anses for berettiget, især når man placerer coaching som middel til optimering af den enkeltes præstationsræs og som simpelt motivationsinstrument. Præstationssubjektet har nået sine grænser og skal mødes med omsorg og forståelse.
Forfatterens ambition er at inddrage tredje generations coaching i en søgen efter en bæredygtig, frugtbar og åben dialogform, som kan bruges I mange livskontekster. Dialogpartneren frigøres ved at inviteres til at finde sit etiske ståsted, forankret i nogle personlige værdier, som har en overordnet gyldighed i ens personlige liv. Ved at stoppe op dvæle i dialogen åbner sig nye muligheder for en grundlæggende forståelse af sig selv. Dialogen er med til at sikre subjektet et holdepunkt og integritet for sin måde at agere i verden.
Bogen tager udgangspunkt i en kritisk samfundsanalyse og fremhæver mening, værdier og det narrativ-samskabende som centrale ingredienser for dialogens bæredygtighed. Endvidere fremhæves relationens kvalitet som afgørende faktor for dialogens succesrige afvikling.
Med denne bog vil forfatteren invitere læseren til at dele en drøm, nemlig at føre dialoger, som beriger begge parter – vel vidende, at dialogholderen, fx coachen, har et særligt ansvar for dialogens fremgang.
Bogen henvender sig til alle, der ønsker at styrke deres evner som samskabende dialogpartner – uanset om man er coach, mentor, leder, kollega, støtteperson eller ven.
Translated title of the contributionThe art of lingering in dialogue: Reflections on third-generation coaching
Original languageDanish
Place of PublicationCopenhagen
PublisherDansk Psykologisk Forlag
Number of pages231
ISBN (Print)978-87-7158-318-2
Publication statusPublished - 11 Oct 2016

Cite this