Abstract
Magt og afmagt er to temaer, der til enhver tid synes at have været bærende igen- nem såvel staters som pædagogikkens og skolens histo-
rie. Her vedrører det dels institutionernes og de professionelles autoritet og sankti- onsmuligheder, dels sanktioneringen her- af og spillet om magt og afmagt imellem aktørerne i praksis. Dette handler også om, hvordan man – som person, stat eller instans – vælger at forvalte sin magt: Bruges den til at undertrykke nogle og/eller forbedre tilværelsen for andre? Hvilke hensyn tages der undervejs i denne proces? Og i hvilken grad er magt og afmagt gensidigt udelukkende forhold eller knyt- tet sammen i et tæt spind?
Dertil kommer, at temaet magt/afmagt er knyttet til mere teoretiske og filosofiske diskussioner af, hvordan begreberne defineres: Er magt et besiddet fænomen – det vil sige noget, som nogle besidder, og andre mangler? Eller flyder magt frit rundt imellem mennesker og kan gribes af den, der tør og vil? I hvilket omfang knytter den sig til det, vi siger, og/eller det, vi gør? Og hvilken konsekvens har det anvendte magtbegreb for, hvordan man anskuer en given praksis?
Ovenstående spørgsmål er dels af teoretisk, dels af praktisk karakter og vil
blive behandlet som sådan i nærværende temanummer. I temanummeret diskuteres magt og afmagt således i relation til en række institutioner og praksisser: skolen, daginstitutionen, kriminalforsorgen, bo-tilbud og underretning.
rie. Her vedrører det dels institutionernes og de professionelles autoritet og sankti- onsmuligheder, dels sanktioneringen her- af og spillet om magt og afmagt imellem aktørerne i praksis. Dette handler også om, hvordan man – som person, stat eller instans – vælger at forvalte sin magt: Bruges den til at undertrykke nogle og/eller forbedre tilværelsen for andre? Hvilke hensyn tages der undervejs i denne proces? Og i hvilken grad er magt og afmagt gensidigt udelukkende forhold eller knyt- tet sammen i et tæt spind?
Dertil kommer, at temaet magt/afmagt er knyttet til mere teoretiske og filosofiske diskussioner af, hvordan begreberne defineres: Er magt et besiddet fænomen – det vil sige noget, som nogle besidder, og andre mangler? Eller flyder magt frit rundt imellem mennesker og kan gribes af den, der tør og vil? I hvilket omfang knytter den sig til det, vi siger, og/eller det, vi gør? Og hvilken konsekvens har det anvendte magtbegreb for, hvordan man anskuer en given praksis?
Ovenstående spørgsmål er dels af teoretisk, dels af praktisk karakter og vil
blive behandlet som sådan i nærværende temanummer. I temanummeret diskuteres magt og afmagt således i relation til en række institutioner og praksisser: skolen, daginstitutionen, kriminalforsorgen, bo-tilbud og underretning.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kognition & Paedagogik |
Volume | 30 |
Issue number | 115 |
Pages (from-to) | 2-7 |
ISSN | 0906-6225 |
Publication status | Published - 2020 |
Keywords
- Faculty of Humanities