Abstract
I denne artikel undersøger vi mulighederne for at undervise i teknologiforståelse
gennem matematik. Det gør vi ved at analysere to
videnskabelige artikler om algoritmisk bias med fokus på modelleringskompetencen
og Brousseaus teori om didaktiske situationer. Vi
viser, hvordan aspekter af datalogers forskning i algoritmisk bias kan
fortolkes som matematisk modellering, og hvordan dette arbejde
kan tilpasses til niveauet i grundskolen og udgøre grundlaget for,
at elever kan forholde sig kritisk til generativ AI gennem matematik.
gennem matematik. Det gør vi ved at analysere to
videnskabelige artikler om algoritmisk bias med fokus på modelleringskompetencen
og Brousseaus teori om didaktiske situationer. Vi
viser, hvordan aspekter af datalogers forskning i algoritmisk bias kan
fortolkes som matematisk modellering, og hvordan dette arbejde
kan tilpasses til niveauet i grundskolen og udgøre grundlaget for,
at elever kan forholde sig kritisk til generativ AI gennem matematik.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Unge Paedagoger |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 19-28 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 0106-5386 |
Publication status | Published - 2025 |