Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test

Jonas Dreyøe, Andreas Lindenskov Tamborg, Sanne Lisborg, Jonathan Hermansen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel omhandler sammenhængen mellem læreres holdninger til og viden om de nationale tests og deres anvendelse af testdata. Vi undersøger en tese om, at lærernes viden om resultaterne fra de nationale test er betinget af deres forståelse af den bagvedliggende teknologi udtrykt gennem deres holdninger og anvendelse af de nationale test. Artiklen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse af Bundsgaard og Puck (2016), der omhandler lærernes anvendelse af resultaterne fra de nationale test, deres holdninger til testen og deres faktuelle viden om hvordan testen kan bruges. Bundsgaard og Puck har gjort deres indsamlede data tilgængelige, og det rummer muligheden for at nuancere og udvide deres konklusioner. Spørgeskemaundersøgelsen indeholder besvarelser fra 768 danske folkeskolelærere. På baggrund af datasættet har vi udvalgt en række spørgsmål vedrørende læreres anvendelse, opfattelse af og viden om fortolkningen af de nationale testresultater. Datasættet rummer mulighed for at sammenholde lærernes viden om, anvendelse af og holdninger til de nationale test, hvilket ikke tidligere er blevet undersøgt. I vores artikel konkluderer vi, at lærernes viden om udlægningen af resultaterne fra de nationale test hænger sammen med deres anvendelse af testresultaterne. Lærerne, der har en større viden om fortolkningen af testresultaterne, er mere tilbøjelige til at undersøges elevernes konkrete svar samt sammenholde resultaterne med tidligere år. Omvendt finder vi ikke umiddelbart nogen sammenhæng mellem lærernes holdning til de nationale test og deres viden om udlægningen af testresultaterne. Analysen præsenterer således ny viden om sammenhængen mellem viden, forståelse og anvendelse af de nationale test blandt danske lærere på baggrund af regressionsanalyser, der tager højde for lærernes erfaring med testen, anciennitet i lærergerningen og undervisningsfag. I diskussionen fremhæves implikationerne ved at introducere et teknologisk komplekst redskab som de nationale test i folkeskolen som evalueringsværktøj og didaktisk udviklingsredskab. Artiklen bidrager således med at identificere nogle af de mulige konsekvenser ved at anvende de nationale test som udgangspunkt for lærernes formative evalueringspraksisser.
Original languageDanish
JournalStudier i Læreruddannelse og Profession
Publication statusPublished - 1 Jul 2019
Externally publishedYes

Cite this