"Therefore: to stand by oneself – through another's help!": possibility and reality in Kierkegaard's pedagogical paradox

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med sin interesse for menneskets æstetiske, etiske og religiøse opdragelse deler Kierkegaard en række problemer og perspektiver med pædagogikken. Kierkegaard ønsker især at afværge manipulatorisk aktivitet på forskellige niveauer i kommunikations- og læringsprocessen, men kender også til elementerne i det pædagogiske paradoks, som han forsøger at overvinde med en raffineret, kommunikationsteoretisk strategi, der angiveligt lykkes, så længe den praktiseres inden for rammerne af en human identitetsdannelse, men bryder sammen, når den søges omsat i en teologisk kontekst.
Translated title of the contribution"Altså: at stå ene – ved en andens hjælp!": Mulighed og virkelighed i Kierkegaards pædagogiske paradoks
Original languageEnglish
Article number11
JournalDiscipline Filosofiche
VolumeXXXIV
Issue number1
Pages (from-to)175-192
Number of pages17
ISSN1591-9625
DOIs
Publication statusPublished - 2024

Cite this