Abstract
Med sin interesse for menneskets æstetiske, etiske og religiøse opdragelse deler Kierkegaard en række problemer og perspektiver med pædagogikken. Kierkegaard ønsker især at afværge manipulatorisk aktivitet på forskellige niveauer i kommunikations- og læringsprocessen, men kender også til elementerne i det pædagogiske paradoks, som han forsøger at overvinde med en raffineret, kommunikationsteoretisk strategi, der angiveligt lykkes, så længe den praktiseres inden for rammerne af en human identitetsdannelse, men bryder sammen, når den søges omsat i en teologisk kontekst.
Translated title of the contribution | "Altså: at stå ene – ved en andens hjælp!": Mulighed og virkelighed i Kierkegaards pædagogiske paradoks |
---|---|
Original language | English |
Article number | 11 |
Journal | Discipline Filosofiche |
Volume | XXXIV |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 175-192 |
Number of pages | 17 |
ISSN | 1591-9625 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2024 |