Activities per year
Abstract
I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan være en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - også benævnt som førstegenerations coaching - er meget sjældent egnet som ledelsesinstrument, fordi førstegenerations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens målsætninger eller problemløsningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en målsætning på medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare ønsker om medarbejderens udvikling.
Dette kapitel præsenterer et alternativ til den traditionelle coachingforståelse. I det følgende beskrives coaching som transformativ dialog, som resonansrelation, der bygger på øjeblikke af symmetri som til syvende og sidst giver mulighed for ny erkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative dialoger går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Transformative dialoger påvirker i sidste ende begge/alle dialogparter i deres selvforståelse og i den måde, de ser bestemte begivenheder og udfordringer. En afgørende betingelse for denne type dialog er, at parterne er resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk og relationel ledelse og phronesis, beroende på sanselighed, dyder og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab. Transformative dialoger kan være fundament for emergente samtaler, som åbner op for en samskabende tilgang til organisationsudvikling og som er med til at udvikle lederens og medarbejdernes fokus på bæredygtighed, dvs. menneskets orientering ud i verden og dets empati, følelser, motiver og forståelse af sig selv og verden.
Dette kapitel præsenterer et alternativ til den traditionelle coachingforståelse. I det følgende beskrives coaching som transformativ dialog, som resonansrelation, der bygger på øjeblikke af symmetri som til syvende og sidst giver mulighed for ny erkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative dialoger går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Transformative dialoger påvirker i sidste ende begge/alle dialogparter i deres selvforståelse og i den måde, de ser bestemte begivenheder og udfordringer. En afgørende betingelse for denne type dialog er, at parterne er resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk og relationel ledelse og phronesis, beroende på sanselighed, dyder og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab. Transformative dialoger kan være fundament for emergente samtaler, som åbner op for en samskabende tilgang til organisationsudvikling og som er med til at udvikle lederens og medarbejdernes fokus på bæredygtighed, dvs. menneskets orientering ud i verden og dets empati, følelser, motiver og forståelse af sig selv og verden.
Translated title of the contribution | Transformative dialogue as a resonans relationship: Towards sustainability in leadership and organisational development |
---|---|
Original language | Danish |
Title of host publication | Ledelse i Sociale Processer : Relationer, Resonans og Responsivitet |
Editors | Lone Hersted |
Number of pages | 27 |
Place of Publication | København |
Publisher | Dansk Psykologisk Forlag |
Publication date | 2021 |
Pages | 209-235 |
Chapter | 8 |
ISBN (Print) | 9788771588521 |
Publication status | Published - 2021 |
Keywords
- Faculty of Science
Activities
- 3 Lecture and oral contribution
-
NOCA webinar: What is the future of coaching
Reinhard Stelter (Invited speaker)
12 Apr 2023 → …Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution
-
Webinar "Leadership in Social Processes"
Reinhard Stelter (Invited speaker)
7 Feb 2022 → …Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution
-
Guest lecture: Det personlige lederskab i et dialogisk perspektiv - Medmenneskelighed-meningsskabelse-værdirefleksion
Reinhard Stelter (Invited speaker)
13 Nov 2021Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution