Abstract
I 2002 udgav jeg bogen Psykologiens videnskabsteori – en introduktion. Bogen, der netop er udkommet i 2. udgave, har igennem årene været anvendt på en række uddannelser i psykologi og beslægtede discipliner. Arbejdet med bogen betød, at jeg fik et indblik i, hvordan et fags videnskabsteori kan benyttes til at etablere et ’kort’ over det ’landskab’, som de tilgange, der eksisterer inden for disciplinen, udgør. Med dette kort bliver det muligt at navigere og relativt hurtigt sætte sig ind i nye tilgange, ved at indplacere dem i det herigennem etablerede system.
Denne tilgang har sidenhen været forsøgt anvendt didaktisk på et 1. semester kursus i pædagogisk psykologi på bacheloruddannelsen i Pædagogik. I artiklen præsenteres en case, der viser, hvordan dette er foregået, hvilke greb, der blev benyttet i undervisningen, samt hvilke fordele og ulemper med henblik på de studerendes læring, denne tilgang kan indbefatte. Casen udfoldes i forhold til en diskussion af faglig forankring af ’fagets videnskabsteori’.
Denne tilgang har sidenhen været forsøgt anvendt didaktisk på et 1. semester kursus i pædagogisk psykologi på bacheloruddannelsen i Pædagogik. I artiklen præsenteres en case, der viser, hvordan dette er foregået, hvilke greb, der blev benyttet i undervisningen, samt hvilke fordele og ulemper med henblik på de studerendes læring, denne tilgang kan indbefatte. Casen udfoldes i forhold til en diskussion af faglig forankring af ’fagets videnskabsteori’.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Fagets videnskabsteori |
Editors | Tom Børsen, David Budtz Pedersen, Hanne Andersen |
Number of pages | 11 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2018 |
Pages | 165-175 |
ISBN (Print) | 978-87-593-3109-5 |
Publication status | Published - 2018 |
Keywords
- Faculty of Humanities